چگونه از دامنه اختصاصی در لینک بیو اینستاگرام استفاده کنیم؟

در 21 سپتامبر, 2023 ایجاد شدراهنما • 434 بازدید

در این نوشته، مراحل اتصال دامنه یا ساب دامنه به حساب کاربری خود را برای شما شرح خواهیم داد تا بتوانید از دامنه شخصی و کوتاه شده خود برای صفحات و لینک‌های خود استفاده نمایید.

یکی از قابلیت‌های اختصاصی‌سازی که اُوو به شما ارائه می‌دهد، امکان اتصال دامنه یا ساب دامنه شخصی به حساب کاربری شما است. به عبارت دیگر، شما می‌توانید بجای استفاده از دامنه‌هایی مانند oovo.ir و دیگر دامنه‌های پیشفرض، از دامنه یا ساب دامنه خود مانند domain.com یا sub.domain.com برای ساخت اوولینک یا کوتاه‌کردن لینک‌های خود استفاده نمایید.

در این نوشته، مراحل اتصال دامنه یا ساب دامنه به حساب کاربری خود را برای شما شرح خواهیم داد تا بتوانید از دامنه شخصی و کوتاه شده خود برای صفحات و لینک‌های خود استفاده نمایید.

پس از توضیح اینکه منظور از اتصال دامنه یا ساب دامنه به اُوو  چیست، با ارائه دو مثال برای دامنه و ساب دامنه بهتر مفهوم را درک خواهید کرد.در حال حاضر، اگر خریدی از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا داشته باشید، مطمئناً با لینک‌هایی با دامنه dgka.la در بسترهای مختلف روبرو شده‌اید. با وارد کردن این دامنه در مرورگر، به صفحه اصلی این سایت هدایت خواهید شد.

همچنین، در مثال دیگری آدرس لینک شما در بیو اینستاگرام با یک ساب دامنه به نشانی l.instagram.com ریدایرکت می‌شود تا کاربر نهایی را به سایت شما هدایت کند.

در هر دو حالت، ما از دامنه کوتاه‌تر و پسوند دامنه جداگانه برای استفاده از آدرسی مجزا از آدرس دامنه اصلی و دامنه‌های پیشفرض اُوو استفاده می‌کنیم.

با توجه به مواردی که مطرح کردیم، احتمال وجود دلایل مختلف برای استفاده از یک دامنه جداگانه برای لینک کوتاه وجود دارد. در آینده، قصد داریم در این زمینه مقاله تهیه کنیم و دلایل و مزایای مختلف این روش را با هم بررسی کنیم.


بخش اول: اتصال دامنه دلخواه به اُوو بدون نیاز به هاست

زمانی که بخواهید از یک دامنه اصلی برای اتصال دامنه دلخواه استفاده کنید، چون صرفا از طریق تنظیم رکورد برای DNS دامنه قابل انجام است، محدود به استفاده از سرویس‌های CDN همچون کلودفلر یا آروان هستید که در ادامه این آموزش می‌خواهم چگونگی استفاده از کلودفلر را آموزش دهم.

۱. آموزش اتصال دامنه دلخواه به اُوو در ابر آروان

arvancloud.com یک از شناخته شده‌ترین سرویس دهندگان ایرانی است که خدمات DNS برای دامنه را درکنار سرویس‌های CDN و امنیت ابری و … ارائه می‌کند. اگر هاست ندارید استفاده از این سرویس پیشنهاد می‌شود.ما برای بروز بودن اطلاعات جدید لینک‌های اصلی راهنما از ابر آروان را به ترتیب در زیر در اختیار شما قرار می‌دهیم، کافی است با آنها قدم به قدم جلو بروید:

 

گام نخستایجاد حساب کاربری و ثبت دامنه​ در ابر آروان

گام دوم: افزودن دامنه در CDN ابر آروان

گام سومراهنمای تغییر رکوردهای NS در ایرنیک و Name.com

گام چهارمفعالسازی گواهی‌نامه SSL رایگان آروان (https)

گام پنجمتعریف رکورد CNAME در ابر آروان با نام @ و مقدار oovo.ir

  • حتما توجه داشته باشید که برای استفاده از ssl و https نماد ابر بر روی این رکوردها فعال باشد.
  • در صورتی که از دامنه‌های بین‌المللی مثل com. استفاده می‌کنید، وارد پنل مدیریت دامنه شده یا اینکه از شرکت هاستینگی که دامنه را خریده‌اید، به صفحه مدیریت دامنه برای تغییر DNS وارد شوید.
  • در صورتی که از دامنه ir. استفاده می‌کنید، علاوه بر مدیریت DNS دامنه از طریق پنل شرکت هاستینگ، می‌توانید از سایت ایرنیک به نشانی nic.ir که کارگزار رسمی دامنه‌های IR است نیز اقدام کنید.
  • اگر قصد دارید دامنه جدید ثبت نمایید برای جلوگیری از اتلاف وقت برای تغییر DNS، همان ابتدا موقع ثبت دامنه NSهای ابرآروان را وارد نمایید.

۲. آموزش اتصال دامنه دلخواه به اُوو در کلودفلر

cloudflare.com یک از شناخته شده‌ترین سرویس دهندگان است که خدمات DNS برای دامنه را درکنار سرویس‌های CDN و امنیت ابری و … ارائه می‌کند. اگر برای دامنه خود از این سرویس استفاده می‌کنید طبق راهنمای زیر می‌توانید از خدمات اُوو استفاده کنید.

 

  1. وارد پنل کاربری در cloudflare.com شوید.
  2. از لیست دامنه‌ها یک دامنه را انتخاب کنید.
  3. از گزینه‌های نوار بالا DNS را انتخاب کنید.
  4. اولین فیلد را بر روی CNAME قرار دهید.
  5. در فیلد دوم (Name) نام دامنه و یا زیر دامنه را وارد کنید.
  6. در فیلد سوم (Domain name) مقدار oovo.ir را وارد کنید.
  7. دکمه Add Record را بزنید.

بخش دوم: اتصال دامنه یا ساب‌دامنه دلخواه به اُوو با هاست شخصی 

۱. آموزش اتصال دامنه یا زیردامنه دلخواه به اُوو در سی‌پنل

سی‌پنل (Cpanel) یکی از قدیمی‌ترین و بهترین پنل‌های مدیریت فضای میزبانی و هاست است که در برخی از سرویس دهندگان ایرانی هم ارائه می‌شود.اگر دامنه شما بر روی DNS یک سرویس دهنده فضای میزبانی تنظیم شده و پنل مدریت سی‌پنل بر روی آن ارائه می‌شود از طریق راهنمای زیر می‌توانید دامنه خود را بر روی اُوو تنظیم کنید.

  1. وارد کنترل پنل هاست خود شوید.
  2. از بخش Domains گزینه Advanced Zone Editor را انتخاب کنید.
  3. در لیست دامنه ها دامنه مورد نظر را نتخاب کنید.
  4. از لیست Type گزینه CNAME را انتخاب کنید.
  5. در فیلد Name نام دامنه و یا زیر دامنه را وارد کنید.
  6. در فیلد CNAME مقدار oovo.ir را وارد کنید.
  7. دکمه Add Record را بزنید.
  8. SSL‌ را بر روی دامنه فعال کنید.

 

۲. آموزش اتصال دامنه یا زیردامنه دلخواه به اُوو در دایرکت‌ادمین

دایرکت ادمین (Directadmin) یکی از رایج ترین پنل‌های مدیریت هاست است که در بسیاری از خدمات دهندگان سرویس میزبانی در ایران استفاده می‌شود.اگر دامنه شما بر روی DNS یک سرویس دهنده فضای میزبانی تنظیم شده و پنل مدریت دایرکت ادمین بر روی آن ارائه می‌شود از طریق راهنمای زیر می‌‌توانید دامنه خود را بر روی اُوو تنظیم کنید.

  1. وارد پنل کاربری هاست خود شوید.
  2. گزینه DNS Management را انتخاب کنید.
  3. در قسمت Add Domain Records مقادیر را در ردیف CNAME وارد کنید.
  4. در فیلد اول نام دامنه و یا زیر دامنه را وارد کنید.
  5. در فیلد دوم (CNAME) مقدار oovo.ir را وارد کنید.
  6. دکمه Add را بزنید.
  7. دکمه Save را در انتهای لیست بزنید.
  8. SSL‌ را بر روی دامنه فعال کنید.

بخش سوم: افزودن دامنه اختصاصی در پیشخان اُوو

از بخش پیشخوان دامنه‌های اختصاصی را انتخاب نمایید و دکمه اتصال دامنه اختصاصی را کلیک کنید:

اطلاعات دامنه یا زیردامنه خود را وارد کنید. می توانید صفحه لندینگ پیش فرض را برای زمانی که دامنه یا ساب دامنه شما فعال شد، تنظیم کنید یا خالی بگذارید، همچنین این فرایند هم برای صفحه ۴۰۴ هم می توانید انجام دهید، تا زمانی که لینک ها منقضی، حذف و یا تغییر داده شدند، صفحه ۴۰۴ دلخواه شما به کاربر نمایش داده شود، در غیر این صورت می توانید آن را خالی بگذارید، در پایان روی دکمه ایجاد کلیک کنید و منتظر بمانید تا فرایند بررسی و فعالسازی دامنه شما توسط تیم اوو انجام شود.


نکات مهم

  • می‌توانید صفحه اصلی سفارشی را روی اوولینک اصلی خود تنظیم نمایید. در اینصورت می‌توانید از فرمت domain.com, sub.domain.com به جای آدرس اوولینک در بیوی اینستاگرام یا سایر شبکه‌ها استفاه نمایید.
  • شما می‌توانید نامحدود دامنه و ساب دامنه ایجاد کنید و همچنین می‌توانید آنها را ویرایش کنید.
  • شما همواره می‌توانید لینک‌های قدیم را به دامنه اختصاصی یا عمومی مورد نظر خود تغییر دهید.
  • احتمالا برای ست شدن DNS ها زمانی ما بین 2 الی 24 ساعت نیاز به انتظار باشد تا ست شود.
  • برای تنظیم DNS ها می توانید از هاستینگ‌تان درخواست کنید تا به شما در این زمینه کمک کند.
  • اولویت رکورد CNAME بخاطر این است که موقع تغییر آی‌پی سرور اُوو، در رکورد CNAME نیاز به هیچ کاری نیست ولی در رکورد A بایستی تغییر در تنظیمات DNS شما هم انجام شود.
  • در صورتی که از سرویس‌های CDN همچون کلودفلر یا آروان کلود استفاده می‌کنید، لازم است که رکورد تعریف شده در هاست خود را برای ساب دامنه در آنها نیز تعریف کنید.

اگر همچنان سؤال یا راهنمایی نیاز بود از بخش پشتیبانی یا چت با ما در ارتباط باشید.

در عرض چند دقیقه کارت ویزیت دیجیتال، رزومه و مینی‌وب‌سایت خود را رایگان بسازید